Allah Tidak Akan Mengubah Nasib Kita, Kecuali Kita Sendiri Berusaha Untuk Mengubah

Mengatasi Usaha Yang Sepi
Sumber :
  • freepik.com

Olret – Dalam hidup ini bergantung kepada 3 perkara yang menentukan nasib kita yaitu tindakan, komitmen dan prinsip. Kalau kita mampu lakukan tiga perkara ini maka sangat jelas impian yang kita tetapkan selama ini akan mampu membuat kita tersenyum suatu hari nanti.

Semoga Apapun Yang Sedang Kamu Perjuangkan, Mendapatkan Ridho Allah Dan Berhasil Kamu Raih

Walaupun ada orang kata yang pasang impian atau cita-cita adalah satu perkara mengarut dan tak masuk akal, tak perlu kita entah dengan cara pemikiran mereka. Orang seperti mereka ini hanya suka untuk melihat hasilnya sahaja berbanding proses yang dilalui orang-orang yang berjaya.

Pasanglah Impian Yang Besar

Bercita-citalah setinggi langit, walaupun kita terjatuh dari mengejar impian, mungkin kita akan terjatuh ketebing-tebing yang tinggi bukan pada jurang yang dalam. Kalau ada yang selalu berkata semua impian kita terlalu besar, biarkanlah dengan mereka. Teruskan berusaha kerana fikiran mereka terlalu kecil untuk dibandingkan dengan kita.

Bukan Impian Tinggi Yang Menjadi Penilaian Tapi Sejauh Mana Kita Berusaha Untuk Mendapatkan

Curhatkan Saja Pada Allah, Karena Hanya Dia Yang Mengerti Sulitnya Ikhlas Dan Sabar

Jangan takut untuk bercita-cita besar, berikan sepenuh komitmen kita walaupun ada ujian yang menghalang. Setiap ujian itu yang sebenarnya memberi kita kekuatan untuk terus mencari jalan yang jelas dalam mengejar impian. Kita kena ingat, Allah selalu melihat usaha-usaha hambanya, seperti dalam firman Allah dalam surah Ar-Ra'ad ayat 11,

"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa yang ada pada diri mereka",

Halaman Selanjutnya
img_title
Berbahagia dan Bersedih Sewajarnya, Karena Hidup Allah Ciptakan Untuk Disyukuri Bukan Diratapi