Petronas Akan Membayar Deviden RM 50 Miliar di Tahun 2022, Pertamina?

Petronas
Sumber :
  • U-Repot

Olret – Petroliam Nasional Berhad atau biasa disingkat menjadi Petronas, adalah sebuah perusahaan minyak dan gas asal Malaysia.

Bjorka Is Back, MyPertamina Are You Ready?

Didirikan pada tahun 1974 dengan seluruh sahamnya dipegang oleh Pemerintah Malaysia, perusahaan ini diberi semua sumber minyak dan gas di Malaysia dan diberi tanggung jawab untuk mengembangkan dan menambah nilai dari sumber-sumber minyak dan gas tersebut.

Beruntungnya, perusahaan yang pemegang sahamnya di pegang oleh Pemerintah Malasyia ini membagikan deviden setiap tahunnya.

Petronas Melaporkan Laba yang Lebih Tinggi, Apa Kabar Pertamina?

Di tahun 2019 silam, Petronas juga membagikan deviden sebesar RM 54 Bilion dan di tahun 2022 juga akan membagikan deviden sebesar RM 50 Miliar.

Petronas

Photo :
  • U-Repot
Pratama Arhan Peluk Mesra Azizah Usai Cetak Gol Kalahkan Korea Selatan

Dikutip dari bharian.com.my, PETRONAS mengumumkan dividen tambahan sebanyak RM25 bilion, menjadikan angka keseluruhan pembayaran dividen kepada kerajaan berjumlah RM50 bilion tahun ini.

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan PETRONAS, Datuk Tengku Muhammad Taufik Tengku Aziz, berkata pembayaran dividen yang akan dibuat pada akhir 2022 itu adalah pembayaran kedua tertinggi selepas RM54 bilion termasuk RM30 bilion dividen khas yang dibayar pada 2019.

Bagaimana dengan Pertamina?

Halaman Selanjutnya
img_title